بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازیهای رایانه ای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر
نویسندگان
چکیده مقاله:
مقدمه و هدف: رویکرد انعطاف پزیری مغز، کابردها و دلالتهای زیادی برای افزایش فعالیتهای عصبی و هوشی دارد. از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازیهای رایانهای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر میباشد. روش شناسی: جامعه آماری مورد نظر کلیه مدارس دخترانه در سال تحصیلی 93-92 در دامنه سنی 12 تا 18سال استان اصفهان میباشد.که از میان این مدارس 60 دانشآموز به صورت تصادفی انتخاب گردید. در مرحلهی پیش آزمون، سطح هوش اجتماعی نوجوانان با استفاده از پرسشنامه چادنا مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس تمام شرکت کنندگان در غالب دو گروه آزمایشی الف، ب و گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی الف طی 16 هفته تحت تأثیر برنامهی بازیهای رایانهای و گروه آزمایشی ب نیز تحت تأثیر یک دوره فعالیتهای بدنی منتخب ریتمیک قرار گرفت، گروه کنترل در این مدت هیچ گونه فعالیت خاصی انجام نداد. پس ازپایان دورهی تمرین، تست هوش اجتماعی مجدداً اجرا شد. نتایج بدست آمده در دو مرحله با استفاده از آزمون کوواریانس و آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها: نشان داد که در مرحلهی پیش آزمون بین میانگین امتیازات هوش اجتماعی نوجوانان (سه گروه) تفاوت معناداری وجود ندارد، اما در مرحلهی پس آزمون میانگین امتیازات هوش اجتماعی دو گروه آزمایش، بیشتر از گروه کنترل بود(0.05pبحث و نتیجه گیری: مشاوران مدارس و دیگر نهادهای مرتبط با آگاهی از این تحقیق میتوانند نتایج آن را در جهت کمک به خانوادههای مراجعه کننده، که نگران هوش اجتماعی و روابط اجتماعی دختران خود هستند به کارگیرند.
منابع مشابه
بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازی های رایانه ای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر
مقدمه و هدف: رویکرد انعطاف پزیری مغز، کابردها و دلالتهای زیادی برای افزایش فعالیتهای عصبی و هوشی دارد. از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازیهای رایانهای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر میباشد. روش شناسی: جامعه آماری مورد نظر کلیه مدارس دخترانه در سال تحصیلی 93-92 در دامنه سنی 12 تا 18سال استان اصفهان میباشد.که از میان این مدارس 60 دانش آموز به...
متن کاملکارکرد بازیهای رایانه ای در رفتار نوجوانان
بررسی اثر بازی های رایانه ای بر سازگاری، توانایی ذهنی، روابط اجتماعی، میزان فعالیت ها و سرگرمی جمعی، میزان تماشایتلویزیون، تأثیر بازی های رایانه ای، میزان رابطه با خانواده، میزان خشونت، تأثیر بازی های رایانه ای را بر اضطراب، کیفی ت تحصیلی،میزان اعتیاد به بازی، تلاش برای رسیدن به هدف، میزان به کارگیری فکر، میزان سرگرم کننده بودن بازی ها، میزان تمرکز و جنبهآموزشی بازی ها و میزان استفاده بازی های ...
متن کاملمقایسه تأثیر بازیهای رایانه ای استراتژیک و بازیهای رایانه ای تفننی بر تفکر خلاق دانش آموزان
مقایسه تأثیر بازیهای رایانه ای استراتژیک و بازیهای رایانه ای تفننی بر تفکر خلاق دانش آموزان سوسن فرخی1 پناه سالمی2 کیمیا مقدم3 مهدی بدلی4 چکیده هدف این پژوهش مقایسه تأثیر بازیهای رایانه ای استراتژیک و بازیهای رایانه ای تفننی بر پرورش خلاقیت دانش آموزان پایه اول متوسطه شهر تهران بوده است.روش محققان در این پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه بود که یک گروه ازبازیهای ...
متن کاملارتباط بازیهای رایانه ای با هوش هیجانی در دانش آموزان
زمینه و هدف: هوش هیجانی مفهومی براساس هیجانها و هوش اجتماعی است که در روابط میان فردی در محیط تحصیل، کار و خانواده نمود روز به روز بیشتری یافته است. این مطالعه با هدف سنجش ارتباط بین هوش هیجانی و بازی های رایانه ای در دانش آموزان انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بود. جامعه هدف در این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع دوره اول دبیرستان شهر بجنورد بودند که از بین آنها 205 نفر با...
متن کاملکارکرد بازیهای رایانه ای در رفتار نوجوانان
بررسی اثر بازی های رایانه ای بر سازگاری، توانایی ذهنی، روابط اجتماعی، میزان فعالیت ها و سرگرمی جمعی، میزان تماشایتلویزیون، تأثیر بازی های رایانه ای، میزان رابطه با خانواده، میزان خشونت، تأثیر بازی های رایانه ای را بر اضطراب، کیفی ت تحصیلی،میزان اعتیاد به بازی، تلاش برای رسیدن به هدف، میزان به کارگیری فکر، میزان سرگرم کننده بودن بازی ها، میزان تمرکز و جنبهآموزشی بازی ها و میزان استفاده بازی های ...
متن کاملتأثیر یک برنامة حرکات ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامة حرکت ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی و هوشبهر کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. نمونة 24 دختر عقب ماندة ذهنی آموزش پذیر، با میانگین (± انحراف معیار) سن 1/43 ± 11/98 سال و ضریب هوشی 9/95 ± 70/58 بودند. نمونه براساس ضریب هوشی و عملکردشان در توانایی های ادراکی – حرکتی همتراز و در گروه های مداخله و کنترل جایگزین شدند. گروه مداخله در برنامة حرکات ریتمیک هشت ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 24
صفحات 213- 226
تاریخ انتشار 2016-09-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023